مسئولیت اجتماعی شرکتی مجموعه وظایف و تعهداتی است که شرکت بایستی در جهت حفظ، مراقبت و کمک به جامعه‌ای که در آن فعالیت می‌کند، انجام دهد.

از حدود 20 سال پيش، شاهد طرح مفهومي با عنوان “مسئوليت پذيري اجتماعي شرکت ها” هستيم که در چارچوب آن، بسياري از انديشمندان برجسته ي حوزه ي مديريت و اقتصاد کوشيده اند تا چارچوب هايي با هدف افزايش کارآمدي برنامه هاي اجتماعي و نوع دوستانه ي سازمان ها و نيز هم راستا نمودن اين برنامه ها با استراتژي هاي کلان سازمان ها طراحي کنند.يکي از گرايش هاي مهم شرکت ها در دهه هاي اخير، سرعت رشد فعاليت آن ها در حوزه مسئوليت اجتماعي شرکت ها است . اگرچه عمدتاً بحث در مورد اخلاق اجتماعي در شرکت هاي بزرگ صورت مي گيرد اما چشم انداز ادبيات مسئوليت اجتماعي در شرکت هاي کوچک و متوسط مدت هاست که آغاز شده  است.امروزه نقش واحدهای تجاری در اجتماع دست خوش تغییرات بسیار زیادی شده است. به گونه ای که انتظار می رود واحدهای تجاری نه تنها به فکر افزایش سود خود بوده بلکه نسبت به اجتماع نیز پاسخگو، و برای جامعه ای که در تعامل با آن هستند مفید باشند. واحد تجاری نمی تواند از اجتماع فرار کند و جامعه نیز نمی تواند بدون واحد تجاری وجود داشته باشد، بنابراین یک ارتباط دو طرفه بین واحد های تجاری و اجتماع وجود دارد.جهشی که هم اکنون به آن نیازمندیم، درک این مسأله است که رفتار مسئوليت ‌پذیر دیگر فقط یک الگوی رفتاری تحسین برانگیز نیست، بلکه بخشی از راهبرد شرکتها به شمار می‌آید. بنابراین به مسئوليت اجتماعی شرکت ها باید  فراتر از چارچوب‌های سنتی بنگریم و بپذیریم که این پدیده یک امر اساسی و راهبردی در پیشرفت اقتصادی و کسب و کار کشور است.در همین راستا مجمع خیرین سلامت کشور با  راه اندازی واحد CSRH در نظر دارد از طرفیت مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت ها در حوزه سلامت مردم جامعه به ویژه در مناطفق محروم و کم برخوردار بهره ببرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *