مشاور عالی وزیر بهداشت : نیازمند یک بانک قرض الحسنه در حوزه سلامت هستیم
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران : دولت توان ساخت و تجهیز سریع بیمارستانهای بزرگ را ندارد
سیدرضا نیری از پیچ و خمهای اخذ مجوز خیرین سلامت در تهران گلایه کرد
حجت الاسلام و المسلمین قرائتی : ابتدا خمس مال ، سپس کارهای خیر
صبح روز سه شنبه مورخ 24/10/1392 همایش تجلیل از خیرین عرصه سلامت با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی تهران در تالار امام مجتمع بیمارستانی امام خمینی برگزار شد  .
بنا به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی مجمع خیرین سلامت در این همایش جمعی از خیرین ، بازاریان ، اصناف ، اطباء همچنین آقای
آقا محمدی از دفتر مقام معظم رهبری ، آقای دکتر امامی رضوی قائم مقام وزیر بهداشت ، هاشمی استاندار تهران ، حجت الاسلام و المسلمین دکتر عیسی زاده مسئول نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها و معاونین ریاست دانشگاه ، مدیران بیمارستانهای دولتی تهران و معاونین و مدیران مجمع خیرین سلامت حضور داشتند .
همین گزارش حاکیست ابتدا آقای دکتر جعفریان ریاست دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن خیرمقدم و تقدیر از خیرین طی سخنانی در این همایش گفت : خیرین حوزه سلامت به ارتقای کیفیت سطح سلامت کشور کمکهای بسیاری کرده اند .
وی گفت : اگر از خدمات بهداشت اولیه بگذریم در حوزه سلامت روان ، بهداشت خانواده و جوانان هنوز اقدامی انجام نشده است .
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران تأکید کرد : دولت توان ساخت و تجهیز سریع بیمارستانهای بزرگ را ندارند ، از خیرین می خواهیم در این زمینه و نیز تأمین هزینه داروی بیماران و کمک به پژوهشهای کاربردی به میدان بیایند .
وی اضافه کرد : در همه دنیا خیرین سلامت در امر درمانی کمک می کنند و وقف های درمانی به نام واقفان ثبت می شود که این مسئله سبب پیشرفت این کشورها و رفع نیازمندیهای آنها شده است .
وی ادامه داد : یکی از معتبرترین بیمارستانهای آمریکا در 10 طبقه توسط یک خیر ساخته شده و فونداسیون آن به شکلی است که تا 60 طبقه قابل ارتقاء است به طوری که چند سال بعد خیری دیگر 10 طبقه به این بیمارستان اضافه کرده است .
جعفریان با اشاره به روند پیشرفت بیمارستانهای دولتی که خیرین به آن ورود کرده اند ، گفت : پروژه بیمارستان رازی که دانشگاه علوم پزشکی تهران قصد فروش آن را داشت به همت خیرین به سمتی می رود که بنای فیزیکی مناسبی پیدا کند یا بیمارستان امیراعلم با قدمتی 60 ساله با کمبود فضای فیزیکی مواجه بود و اکنون با اهدای ساختمانی که در اختیار بیمارستان قرار گرفته تا حدی مشکل آن برطرف شده است .
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با تأکید بر اینکه دولت قادر به انجام پروژه های بسیار گسترده به سرعت نیست ، افزود : اکنون بیمارستانی به نام مهدی کلینیک به عنوان پروژه ای 800 تختخوابی در داخل مجتمع بیمارستان امام خمینی (ره) در حال احداث است که دولت قادر به انجام چنین پروژه هایی نیست .
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد : همچنین ورود خیرین در توسعه شبکه های بهداشت می تواند مؤثر باشد چرا که امر پیشگیری در این شبکه ها اتفاق می افتد که حتی می توانیم بحث سلامت روان را در این شبکه ها به عنوان امری پیشگیرانه از سایر بیماریها گسترش دهیم .
جعفریان گفت : هیچوقت این موضوع تبیین نشده که ار روی پژوهشهای لازم سرمایه گذاری کنیم ، تا حد زیادی نیازهای درمانی را برطرف
کرده ایم می توان نظر خیرین را به این حوزه نیز معطوف کرد از طرفی دیگر استفاده از ظرفیت خیرین سلامت در حوزه نیازهای دانشجویان حوزه پزشکی می تواند مؤثر باشد چرا که تأمین خوابگاه و مسائل شبیه به این در تهران برای دانشجویانی که اغلب از شهرهای دیگر می ایند یک دغدغه است .
بر اساس این گزارش آقای دکتر داود دانش جعفری در این همایش با تأکید بر اینکه خیرین علاوه بر ساخت درمانگاه و بیمارستان می توانند در حوزه های دیگر هم وارد شوند ، افزود : احداث اورژانس شهری ، دریایی ، هوایی و بین راهی ،تأمین تجهیزات واحدهای درمانی ، تأمین آمبولانس ، درمان بیماران معلول ، ورود در خدمات پیشگیرانه و تأمین منابع خرد برای طرحهای خیرین سلامت از جمله کارهایی است که خیرین حوزه سلامت می توانند به آن ورود کنند .
وی ادامه داد : شاید لازم باشد که بانک قرض الحسنه ای در حوزه سلامت ایجاد کنیم تا منابعی که در اختیار مردم قرار دارد را به طور موقت در اختیار این بانک قرار دهیم چرا که یکی از مشکلات ما تأمین مالی موقت است .
وی گفت : به عنوان مثال برخی خیرین می گویند ما حاضریم از یک بانک وام برای کاردرمانی بگیریم و به صورت دوره ای قسط آن را بپردازیم .
دانش جعفری با تأکید بر اینکه در بسیاری از کشورها مرسوم است تا وقتی بیماری در آن کشور بلای جان مردم می شود یک خیر هزینه تحقیق و پژوهش برای علت یابی و برطرف کردن بیماری را به مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی می پردازد .
وی به نقش اطلاع رسانی برای اینگونه کارها به خیرین اشاره کرد و گفت : برقراری ارتباط با خیرین داخل و خارج کشور و عنوان کردن نیازهای حوزه سلامت و درمان از نکاتی است که باید بیشتر آن را جدی بگیریم .
مشاور عالی وزیر بهداشت ، گفت : طبق برآوردها استان فارس ، مقام اول جذب و مشارکت خیرین سلامت را دارد و پس از آن استانهای اصفهان ، خراسان رضوی و قم قرار دارند و متأسفانه استان تهران علیرغم آنکه 20 تا 27 درصد تولید ناخالص ملی را در خود دارد اما از نظر کمک خیرین مقام هشتم تا دهم کشور را به خود اختصاص داده است .
دانش جعفری ادامه داد : به عبارت دیگر میزان کمکهای خیرین در پایتخت کمتر از ظرفیتی است که در تهران وجود دارد و اگر 10 درصد
هزینه های سالانه سلامت از این طریق تأمین نشود چیزی حدود 7 هزار میلیارد تومان می شود که 1400 میلیارد تومان آن به تهران اختصاص می یابد که می تواند در پیشبرد بسیاری از مسائل بهداشتی و درمانی مؤثر باشد .
در ادامه این جلسه سید رضا نیری دبیرکل مجمع خیرین سلامت و مشاور وزیر بهداشت با تقدیر از خیرین خاطرنشان کرد : خیرین در تهران برای اخذ مجوز ساخت بیمارستان یا مراکز درمانی در وزارت بهداشت با مشکلاتی مواجه هستند در حالی که در استانها از این موارد استقبال می کنند .
وی ادامه داد : همین امر باعث می شود تا خیرینی که دنبال کار خیر هستند با مشکلاتی روبه رو شوند نباید فراموش کرد که باید از ظرفیت خیرین برای کارهای مختلف از جمله پیشگیری در حوزه سلامت و پژوهش نیز باید استفاده کرد چرا که ما صرفاً برای ساخت و ساز نیامده ایم .
دبیرکل مجمع خیرین سلامت در مورد اینکه این مجمع برای تأمین هزینه درمان بیماران سلامت چقدر ورود کرده است ، گفت : ما فعلاً در حال حاضر در برنامه هایمان کار حمایتی نمی کنیم چرا که آمار بیماران نیازمند زیاد است و بودجه ای که بتواند پاسخگوی مشکلات باشد تأمین نمی شود ولی گاهی برای بیماران تصادفی کمک می کنیم .
نیری تصریح کرد : ما طبق نظر مردم عمل می کنیم و هر چیزی را که مردم نذر می کنند و بابت آن امکانات می دهند می دهیم که معمولاً برای ساخت بیمارستان و درمانگاههاست .
وی گفت : باید برخی نهادهای خیریه خودجوش ، هماهنگی کنیم تا کار تکراری انجام ندهیم چرا که برخی انجمنها برای حمایت از بیماران سرطانی ، تالاسمی و MS فعالند .
نیری ورود مجمع خیرین سلامت به عرصه پیشگیری و طرحهای غربالگری را از برنامه های آینده برای کمک به بیمار و عرصه سلامت عنوان کرد و افزود : در استانها و شهرستانها تعداد زیادی از معتمدان شهر را به عنوان هیئت امناء و هیئت مدیره مجمع خیرین سلامت به کار گرفته ایم تا در امر جذب خیرین فعالیت کنند .
وی گفت : هم اکنون 150 شعبه با فعالیت 5 هزار نفر در هیئت امناء و هیئت مدیره به عنوان نماینده مجمع خیرین سلامت در سراسر کشور فعالیت می کنند و تاکنون 1800 مرکز درمانی توسط خیرین ساخته شده است .
مشاور وزیر بهداشت از همه خیرین خصوصاً هیئت مدیره مجامع سلامت در کشور رؤسای دانشگاههای علوم پزشکی ، ائمه جمعه ، استانداران ، فرمانداران ، نمایندگان مجلس ، وزارت بهداشت و کلیه رسانه های گروهی تقدیر و تشکر کرد .
در ادامه این همایش حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی با تقدیر از خیرین سلامت طی سخنانی گفت : خاطره تلخی مربوط به 20 سال پیش از یک کار خیر انجام که می خواست کار خیر انجام دهد اما حاضر نبود خمس مال خود را بپردازد .
وی ادامه داد : این فرد از من خواست که حرفی از خمس نزنم گفتم من حجت الاسلام هستم و حجت المسلمین نیستم یعنی به خاطر اسلام سخن می گویم و به خاطر رضای دل مسلمانان حرف نمی زنم .
مسئول ستاد اقامه نماز کشور خاطرنشان کرد : مشکلات خیرین پس از اتمام کارهای خیر آنان آغاز می شود ، زیرا که باید مراقب باشند که کار خیر آنان نزد خدا پذیرفته شده باشد .
قرائتی اضافه کرد : باید ببینیم به راستی که تا چه اندازه کار خیر انجام می دهیم ؛ متأسفانه اکنون چنان شده که یکی از مسئولان شهر استانبول ترکیه به معاون شهردار تهران می گوید : چند درصد تهرانی ها مسلمان هستند ، زیرا عمل خیری مانند صدای اذان در شهر بلند نمی شود و اسلام در این شهر نمود ندارد .
وی گفت : باید از کشوری مانند قطر کنایه بشنویم که مهتابی سبز در کشورهای اسلامی علامت مسجد بوده اما در ایران علامت مغازه سیرابی و شیردان است .
مسئول ستاد اقامه نماز کشور تأکید کرد : ساختن مسجد و کتابخانه خوب است اما باید اخلاص و نیت خوب نیز در انجام این طرحها مدنظر قرار گیرد لازم است یک ” اسلام شناس” این طرحها را بررسی کند .
در این همایش شیرین خانم به عنوان یک بیمار سرطانی با اجرای دکلمه و قرائت شعری از سروده های خود از همه خیرین عرصه سلامت تشکر کرد و برای سلامتی کلیه افراد نیکوکار دعا کرد .
در پایان این مراسم به رسم یادبود و شکرانه با اهدای لوح تقدیر و یک جلد کلام الله مجید نفیس از خیرین برتر تقدیر به عمل آمد .
پس از اتمام همایش مسئولین و خیرین با حضور در انستیتو کانسزر ضمن بازدید از این مراکز از بیماران بستری عیادت نمودند .
آقای دکتر بیگلر معاون توسعه دانشگاه علوم پزشکی به عنوان دبیر این همایش گفت : با همکاری داشنگاه ، بیمارستانها و مجمع خیرین سلامت از خیرین دعوت به عمل آمد .
وی ادامه داد : با هماهنگی به عمل آمده با چند بیمارستان در کنار این همایش غرفه هایی ایجاد شد تا خدمات و نیازهای خود را ارائه و خیرین را جذب کنند .
دبیر همایش خیرین عرصه سلامت افزود : برای سهولت در امور مالی و خدماتی با چند شرکت تهیه کننده لوازم پزشکی همچنین بیمه ایران و بانک ملت هماهنگی شد تا در این مرکز با امکانات لازم حضور یابند .
وی از کلیه دست اندرکاران ، عوامل ، صدا و سیما ، رسانه های گروهی ، خیرین ، اطباء ، اصناف و بازاریان تقدیر و تشکر کرد و گفت : این همایش با همکاری و مشارکت مجمع خیرین سلامت برگزار شد .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *