مجمع خیرین سلامت بانوان در ۵۶ شهرستان کشور راه اندازی شده است

مدیرکل سلامت مجلس شورای اسلامی گفت:باراه اندازی مجمع خیرین سلامت بانوان در ۵۶ شهرستان زمینه استفاده ازظرفیت بانوان خیر در اجرای طرحهای سلامت،تجهیز مراکز درمانی و بهداشتی مهیا شده است.

به گزارش مهر، اولین همایش شورای مشارکت های بانوان مجمع خیرین سلامت استان با حضور شهلا میرگلو بیات، مدیرکل سلامت مجلس شورای اسلامی، منوچهر مهرام رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین، جمعی از بانوان و خیرین روز پنجشنبه در حسینیه امینی ها برگزار شد.

شهلا میرگلو بیات، در این همایش گفت:مجمع خیرین سلامت کشور یک نهاد مردمی غیرسیاسی است که در سال ۸۸ توسط مرحوم نیری تشکیل شد و پس از ۵ سال با نظر مثبتی که نسبت به جمعیت ۵۰ درصدی زنان وجود داشت شورای بانوان هم شکل گرفت.

وی بیان کرد: از آنجا که نیمی از جمعیت کشور را بانوان تشکیل می دهند باید از این ظرفیت برای پیشبرد برنامه های سلامت استفاده کنیم و تشکیل مجمع خیرین سلامت کار ارزشمندی است که می تواند مفید باشد.

راه اندازی مجمع خیرین سلامت بانوان در ۵۶ شهرستان

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی یادآورشد: مجمع خیرین سلامت در ۵۶ شهرستان دفتر نمایندگی دارد و در ۸۵ درصد مراکز راه اندازی شده و تاکنون ۴۸ مرکز شورای زنان فعالیت خود را آغاز کرده تا از این ظرفیت در فعالیتهای سلامت استفاده شود.

وی گفت: زنان در ارتقاء سلامت جامعه نقش زیادی دارند و این که در قزوین اولین بانوی خیر با نام خدیجه بیگم در یک هزار سال پیش یک قنات وقف کرده نشان می دهد زنان این منطقه در کار خیر پیشگام بوده و هستند و ما باید از این ظرفیت بخوبی استفاده کنیم.

میرگلو بیات تصریح کرد: گاهی خیرین می خواهند کاری ماندگار انجام دهند اما نیازمند راهنمایی هستند زیرا برخی کارها به دلیل مشکلات اداری و موانع موجود در مسیر به نتیجه نمی رسد که باید خیرین از مشورت کارشناسان دولتی بهره گیرند.

مجمع خیرین سلامت بازوی اجرایی دولتند

وی اضافه کرد: مجمع خیرین سلامت، بازوی اجرایی دولت در اجرای طرح های سلامت هستند و اگر فرد خیری خواست در پروژه ای مشارکت کند آمادگی داریم مشاوره های فنی و مطالعاتی را انجام دهیم تا کارها بسرعت انجام شود.

مدیرکل سلامت مجلس شورای اسلامی گفت: مجمع خیرین سلامت بانوان مهمترین اولویت های کاری خود را در عرصه کمک به تکمیل پروژه های درمانی، ساخت درمانگاه، خانه های بهداشت، مراکز اورژانس جاده ای، تامین تجهیزات و خرید آمبولانس و امدادرسانی به بیماران صعب العلاج قرار داده است.

وی بیان کرد: در کارگروه آموزشی اقدامات پیشگیرانه از زمان بارداری برای مادران صورت می گیرد و در سایر کارگروهها برای تغییر روشهای سبک زندگی، مشاوره در نوع تغذیه، شیوه های خود مراقبتی، نظافت و بهداشت، مقابله با فشارخون، قند و چربی بالا آموزش داده می شود.

میرگلوبیات اظهارداشت: با آموزش و اطلاع رسانی می توان ضمن تامین آرامش روحی و روانی افراد به سلامت جامعه کمک کرد و در این میان زنان نقش موثری در افزایش سطح سلامت خانواده ها و جامعه ایفا می کنند.

وی بیان کرد: در مجمع خیرین سلامت بانوان کمک می کنیم تا طرح های نیمه تمام بهداشتی و درمانی تکمیل شود و بر اساس شرایط اقتصادی و اجتماعی هر منطقه نسبت به بومی سازی طرحها اقدام می کنیم.

میرگلو بیات یادآورشد: برخی می توانند با عقد قرارداد تا زمان زنده بودن خودشان متولی کمک های خیرخواهانه باشند و پس از مرگ به مجمع خیرین وکالت دهند که اموالشان در امور درمانی هزینه شود.

وی اظهارداشت: اخیرا طرح نذر سلامت نوقان در مشهد اجرا شده و می توانیم طرح های مشابهی را بر اساس نیازهای منطقه اجرا کنیم مثلا برخی مهریه خود را به کارهای خیریه اختصاص می دهند و استان قزوین برای جلب مشارکت خیرین می تواند طرح های منطقه ای پیشنهاد داده و اجرا کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *