نخستین مراسم جشن نفس (بزرگداشت پیوند اعضا) در دومین روز از هفته سلامت با حضور خانواده های اهدا کننده و گیرنده عضو ،مسئولین ،دانشجویان ومجمع خیرین سلامت در تالار ابن سینای دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سنندج برگزار شد.

به گزارش خبرنگار وب دا، رئیس دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی کردستان در ابتدای مراسم ضمن خوشامدگویی به حاضرین، تاکید کرد: طبق آیات قرآن کریم، توانایی پاک اندیشیدن و پاک زیستن فقط مختص به کسانی است که بینش توحیدی دارند و این قبیل افراد هستند که به نجات جان انسانها می اندیشند و در این راه وجود خود را فدا می کنند.

حجت الاسلام و المسلین عارضی با بیان اینکه، اهدا عضو جزو بهترین صالحات است، گفت: این کار و این فعل ارزشمند، مختص مومنان واقعی است و به حدی ارزشمند است که اگر با اهداء عضو، جان یک نفر نجات پیدا کرده باشد مانند این است که جان تمام انسانها نجات پیدا کرده باشد.

در ادامه، فوق تخصص بیماریهای ریه و عضو انجمن اهدای عضو ایرانیان با بیان این مطلب که، اهدای عضو باید به درستی فرهنگ سازی شود، اذعان کرد: دو نکته جالب در زمینه حرکت اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی کردستان وجود دارد، یکی اینکه، این حرکت نه توسط پزشکان، بلکه توسط دانشجویان شروع شده و دیگری اینکه روحانیون کردستان حامی و پشتیبان هستند.  

دکتر کتایون نجفی زاده با تاکید بر اینکه مرگ مغزی بازگشت ندارد، عنوان کرد: 99 درصد مرگها، مرگ قلبی و تنها یک درصد مرگ مغزی است و این یک فرصت معنوی دارای پاداش اخروی فراوان برای این دسته بیماران است که با اهدای اعضای بدن، بیماران و نیازمندانی دیگر را نجات دهند.

دکتر نجفی زاده ضمن بیان این مطلب که، اعضای بدن هر یک از بیماران مرگ مغزی، تا 8 نفر و حتی گاها  تا 53 نفر بیمار نیازمند را از مرگ نجات می دهد، گفت: در سال 96، از تعداد 926 نفر اهدا کننده، 1281 کلیه، 765 کبد، 131 قلب، 10 ریه و 21 لوزالمعده به 2208 بیمار نیازمند در سطح کشور پیوند داده شد.

وی گفت: سال 94(4 نفر اهداء کننده عضو)، سال 95(5 نفر اهداء کننده عضو) و سال 96 یک مورد اهداء کننده عضو در استان کردستان صورت گرفته است، در صورتی که 543 نفر بیمار دیالیزی در استان وجود دارد که 270 نفر آنها آماده پیوند هستند.

 

 عضو انجمن اهداء عضو ایرانیان روشهای سنتی شناسایی و نیز آماده سازی اهداء عضو را ناکارآمد دانست و گفت: لازم است تسهیلات و تجهیزات ویژه جهت اهداء عضو در نظر گرفته شود و نیز با یک برنامه ریزی صحیح مباحث مربوط به پیوند اعضا به آحاد جامعه تشریح و در این زمینه آگاهی های مردم ارتقا یابد.

دکتر نجفی زاده گفت: به همه توصیه می کنم که کارت اهداء عضو را تهیه و نسبت به تکمیل فرم های رضایت آگاهانه پیوند اعضا اقدام نمایند.

گفتنی است در این مراسم که با حضور خانواده های اهدا کننده وگیرنده عضو ،معاونین وجمعی از مدیران دانشگاه ،نماینده سنندج در مجلس خبرگان رهبری ،نماینده انجمن اهدا عضو ایرانیان ،رئیس سازمان هلال احمر استان ،مجمع خیرین سلامت کردستان ،تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر سنندج وجمع کثیری از دانشجویان دانشگاه برای

تکریم خانواده ها و حامیان اهداء کننده عضو برگزار شد، پس از اجرای موسیقی و تئاتر زنده، از خانواده های اهداء کننده عضو و فعالین این عرصه با اهداء لوح، قدردانی شد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *