قائم مقام دبیر کل مجمع خیرین سلامت کشور گفت:  مردم 14 میلیون متر مربع از بهترین زمین های خود را در اختیار مجمع خیرین سلامت قرار دادند.

قائم مقام دبیر کل مجمع خیرین کشور در مراسم تجلیل از خیرین سلامت استان فارس ، با قرائت پیام دبیر کل مجمع خیرین کشور، گفت: مجمع خیرین سلامت کشور که از هفت سال پیش کارش را آغاز کرده است، موسسه ای مردمی است و تمامی امور و اقدامات آن از سوی مردم انجام می شود، مجمع خود را به عنوان بال مردمی دولت و وزارت بهداشت و درمان می داند.

سید عباس پورهاشمی” اضافه کرد: در چند سال گذشته، 240 مرکز در کشور ساماندهی شده است، در کشور بیش از 6 هزار عضو هیات امنای داوطلب داریم که شامل ائمه جمعه، نیکوکاران و دینداران سراسر کشور هستند.

وی افزود: در دیداری که با مقام معظم رهبری داشتیم، نظرشان این بود که فعالیت ها به صورت سیستمی و تشکیلاتی انجام شود و تلاش کردیم که این مجموعه بزرگ را در سراسر کشور فراهم کنیم، در این مدت مجمع موفق شد بیش از چهار هزار میلیارد تومان کمک های مردم را در خدمت نظام قرار دهد.

قائم مقام دبیر کل مجمع خیرین کشور در ادامه گفت: سیاست کلی مجمع این نیست که ما سازنده باشیم، بلکه دنبال این هستیم تا از مشارکت خیرین استفاده کنیم و تاکنون کارهای مربوط به چهار هزار واحد درمانی شامل خانه بهداشت، بیمارستان و اتاق عمل را در سراسر کشور و در استان های محروم دنبال کرده ایم، مردم چهارده میلیون متر مربع از بهترین زمین های خود را در اختیار مجمع قرار دادند.

پورهاشمی با اشاره به سیاست کلی مجمع که کارها باید بر اساس اولویت های وزارت بهداشت و دانشگاه ها انجام شود، اضافه کرد: امروز در سراسر کشور با اقداماتی که در مجمع انجام می شود، برای کسانی که می خواهند بیمارستان بسازند یا مرکزی بسازند یا افرادی که می خواهند ماهانه مبالغی را به مجمع اهدا کنند، برنامه داریم.

معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این آیین، با بیان اینکه شما نیکوکاران، توفیق پیدا کردید کار خیر انجام دهید؛ گفت: همه می گویند شیراز به شعر و شاعری شناخته شده است، اما من می گویم پزشکی هم در استان فارس حرف اول کشور را می زند؛ قطب پیوند کشور شیراز است، و باید این موضوع را قدر دانست.

دکتر سید محمدهادی ایازی افزود: برای این استان باید یک الگوی دیگر هم اضافه کرد، آن هم کار خیری است که آغاز شده و همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند: کار خیر از شیراز آغاز شد.

وی با اشاره به راه اندازی مجمع خیرین در 240 نقطه از کشور، خطاب به نیکوکاران، گفت: شما پایه گذار کار خیر بوده اید و دولت هم باید نقش حمایتی داشته باشد و زمینه مشارکت مردم در کار خیر را فراهم کند.

معاون امور اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در ادامه از اقدامات نیکوکارانه وزیر بهداشت مانند حضور در اردوهای “نورآوران سلامت” و درمان بیماران و باور به این موضوع گفت و ادامه داد: بر اساس همین اعتقاد و باور بود که حوزه معاونت اجتماعی وزارت بهداشت شکل گرفت.

 

دکتر ایازی با اشاره به دیدار 40 نفر از کارگزاران نظام با مقام معظم رهبری، افزود: مقام معظم رهبری در این دیدار تاکید کردند که زمینه حضور و مشارکت مردم باید فراهم شود و ما وظیفه داریم این زمینه را فراهم کنیم؛ مشارکت مردم فقط ساخت بیمارستان نیست و حوزه های مختلف شامل حوزه های بهداشتی، پیشگیری از بیماری ها، توسعه مراکز آموزشی و حوزه فعالیت های پژوهشی هم مهم است، باید کمک کنیم مشارکت مردم در این حوزه ها بیشتر شود.

 

وی یکی از کارهای خوب در استان فارس را الگوی مدیریت بهره برداری از سوی خود نیکوکاران ارزیابی کرد و  افزود: این الگوی موفق باید در قالب یک مدل طراحی و به تمام کشور ارایه شود، این تجربه و الگو که با مشارکت مردم است می تواند منجر به توسعه فعالیت های اموزشی شود و برای رفع کمبودها در حوزه های مختلف باید زمینه های مشارکت مردم فراهم شود.

 

معاون امور اجتماعی وزیر بهداشت، اضافه کرد: نزدیک به 265 بیمارستان نیمه تمام دولتی داریم که اگر قرار باشد با اعتبارات دولتی تمام شود، بیست سال زمان می برد، اما اگر مشارکت مردم را داشته باشیم، می توانیم در مدت زمان کمتری این پروژه ها را به بهره برداری برسانیم.

 

دکتر ایازی یادآور شد: در سال های گذشته، شما نیکوکاران استان فارس با ساخت دو هزار و 500 تخت بیمارستانی الگو بوده اید و نباید تصور کنیم کسی که چیزی ندارد نمی تواند کار خیر انجام دهد، استمرار کار خیر با حداقل مبلغ هم مهم و امکان پذیر است.

 

کمک به دیگران خصلت مردم ایران

 

رییس هیات امنای خیرین تامین سلامت فارس هم در این آیین، گفت: وقتی خداوند انسان را به عنوان خلیفه خود در زمین قرار داده است، انسان باید به نحو شایسته این عنوان را حفظ کند، پس صفات و اخلاقیات الهی را در خودتان پدید آورید، چرا که شما تجلی ذات اقدس ربوبی هستید.

 

آیت الله “سید علی اصغر دستغیب” اضافه کرد: خداوند نسبت به شما آسایش و راحتی اراده کرده است، هرگز سختی ها را برای شما اراده نکرده است؛ گاهی خود انسان یا دیگران عاملی می شوند برای اینکه آسایش و آرامش و راحتی را برای دیگران به هم بزنند؛ گاهی کسانی می توانند کمک کنند مسایل و سختی ها را از جلوی افراد بردارند، اینها همه گام هایی برای تحقق اراده الهی است، اگر کسانی برای آسایش و حل مسایل مختلف دیگران تلاش کنند، خداوند به اینها لطف و نظر ویژه دارد، یک نمونه از این افراد همین حاضران در این جلسه هستند.

 

وی ادامه داد: بدون حضور شما نیک اندیشان، حتی یک گام هم برداشته نمی شد؛ آفرین به شما که از خطه فارس و شهر شیراز سومین حرم اهل بیت(ع) این چنین به خاندان رسالت و ائمه اطهار(ع) تاسی می کنید، آنها کسانی بودند که خداوند در شان آنها فرمود: آنها در راه خدا آنچه را که دوست داشتند و به آن علاقمند بودند، انفاق می کردند

 

رییس هیات امنای خیرین فارس افزود: قرآن کریم بیان صریح دارد که “به حقیقت نیکی نمی رسید مگر وقتی که از آنچه به آن تعلق دارید، برای خدا از بخشی از آن می گذرید و دیگران را در آن سهیم می کنید”،  افراد حاضر در جلسه هم افرادی هستند که از آنچه خدا به آنها داده است، برای آسایش دیگران تلاش و کوشش کرده اند.

 

آیت الله دستغیب با اشاره به اطلاع رسانی در زمینه امور خیریه، گفت: از رسانه ها، صدا و سیما، مطبوعات و همه کسانی که احساس می کنند باید از کارهای خیر حمایت کنند تشکر می کنم، هر جا گام خیری برداشته می شود خبرنگاران با بیان و قلم خود از نیکوکاران تکریم می کنند و اخبار آنها را انعکاس می دهند.

 

وی اضافه کرد: این خصلت در همه مردم ما است که از آنچه دارند به دیگران کمک کنند، کارها اگر مانند همین مجمع خیرین با تشکیلات صورت گیرد، همه آماده کمک هستند و از دکتر “ایمانیه” رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم تشکر می کنم که نخستین گام را برای تشکیل این مجمع در استان فارس برداشت.

 

آیت الله دستغیب با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد توسعه مجمع خیرین تامین سلامت، گفت: در زمینه مجمع خیرین از سوی دکتر “ایازی” و دکتر “هاشمی” وزیر بهداشت، کارهای خوبی انجام شده است؛ دکتر هاشمی، وزیری است که خودش پیشگام خیرین است و در جاهای مختلف و مناطق محروم به عنوان الگویی شایسته از افراد نیکوکار حضور دارد.

 

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: گام های بعدی در امور خیریه بر اساس تجربیات گذشته و به نحو شایسته تر و کیفیت بهتر و بالاتر برداشته شود.

 

انسان های آگاه و دوراندیش انسان هایی خیر می شوند

 

براساس این گزارش در ادامه، استاندار فارس نیز گفت: کار نیک و نیک اندیشی از دیرباز جزو فرهنگ این مرز و بوم است، این ندای درونی انسان ها است که آنها را وادار می کند در این راه قدم بردارند و این نهایت لطف الهی است که انسان وادار می شود مسایل مردم دردمند را برطرف کند.

 

مهندس “محمدعلی افشانی” دردمند بودن را یکی از معیارهای آدمی برشمرد و ادامه داد: انسان به هر میزان که دردمند است بزرگتر است، انسان های دردمند و انسان هایی که در لحظاتی احساس بی کسی می کنند، وقتی می بینند که یک انسان نوعدوست و دارای تعهد اجتماعی و اخلاقی و انسانی در کنار آنها است، دردشان التیام پیدا می کنند و احساس می کنند در جامعه انسانی کسانی هستند که دغدغه آنها انسان بودن و درد مردم است، انسان ها وقتی می بینند در جامعه کسی درد دارد و به کمک او می شتابند، خود را در اوج انسان بودن می بینند.

 

وی با اشاره به فرمایش امام علی(ع)، اضافه کرد: امام علی(ع) می فرماید: انسان تنها مالک آن بخشی از ثروت خویش است که آن را انفاق کرده است؛ سبقت گرفتن در کار خیر در آینده دارایی انسان می شود، اگر انسان برای رضای خداوند کار خیر انجام دهد، علاوه بر اینکه مسوولیت اجتماعی خود را انجام داده است ثروت او هم افزایش پیدا می کند، انسان های آگاه و دوراندیش انسان های نیکوکار می شوند.

 

استاندار فارس ادامه داد: اما گروهی که انفاق می کنند و در مقابل منت می گذارند، مانند کسی هستند که بر روی سنگ، دانه می کارد؛ کار بدون منت و ریا ماندگار است، اگر کار با منت و ریا باشد تاثیری نخواهد داشت، کار خیر عامل ماندگاری انسان ها است و انسان ها بر اساس آنچه از خود برای دیگران گذاشته اند، ماندگار می شوند.

 

مهندس افشانی گفت: کار دیگر خیرین این است که مروج فرهنگ احسان و نیکوکاری هستند، آن هم در جامعه ای که خیلی از افراد دنبال مال اندوزی هستند.

 

وی سلامتی را معیار اصلی یک جامعه توسعه یافته برشمرد که هر چه جامعه توسعه یافته تر باشد، سلامت هم بیشتر است و گفت: به همین دلیل کسانی که بر روی سلامت مردم سرمایه گذاری می کنند، به فکر توسعه کشور هستند و آینده کشور را به درستی رقم می زنند، انسان سالم می تواند در جامعه خود مفید باشد و در زمینه های مختلف نقش آفرینی کند.

 

استاندار فارس از میزان مشارکت مردم به عنوان معیار توسعه یافتگی یاد کرد و یادآور شد: هر چه جامعه توسعه یافته تر باشد، مشارکت مردم در اداره امور و رقم زدن سرنوشت بیشتر است، ایجاد نهادهای اجتماعی باعث توسعه بیشتر کشور می شود.

 

مهندس افشانی ادامه داد: فرهنگسازی باعث شد نیکوکاران از مرز هزار نفر بگذرند و در آینده بیشتر هم می شوند، هر چه مدیران دولتی تلاش کنند که نهادهای اجتماعی بیشتر شکل بگیرد، وظیفه خود را بهتر انجام داده اند، باید هر چه در توان داریم تلاش کنیم نهادهای اجتماعی به ویژه در حوزه سلامت تقویت شوند

 

 

دوستان خود را به کار خیر تشویق کنید

 

در ادامه، رییس هیات مدیره مجمع خیرین فارس با قدردانی از نیکوکاران برای کارهایی که در سال های گذشته در مجمع خیرین تامین سلامت انجام داده اند، گفت: در سال 94 با 700 میلیارد کمک های مردمی روبرو بودیم و این نشان می دهد که شما خیرین چه کار بزرگی انجام می دهید.

 

دکتر “محمود تابنده” وظیفه مجمع را ایجاد ارتباط بین نیکوکاران و سیستم های دولتی برای سرعت بخشیدن به تحقق اقدامات نیکوکارانه برشمرد و از شرکت کنندگان در این آیین خواست تا فقط خود خیر نباشند، بلکه دوستان خود را هم به کار خیر تشویق کنند و کار دسته جمعی، بسیار بهتر از کار فردی است.

 

بیمارستان ویژه بانوان باعث افتخار استان فارس و الگویی برای کشور خواهد شد

 

نماینده بانوان خیر فارس در ادامه این مراسم، گفت: هیات امنای بیمارستان بانوان فارس با توسل به بزرگ بانوی اسلام حضرت فاطمه(س) و تلاش دانشگاه و دقت و تلاش وزیر بهداشت بر آن است که بانوی مسلمان در جامعه اسلامی، فارغ از دغدغه های درمانی و با رعایت دقیق امور شرعی در فضایی دینی و انسانی، بیمارستانی در دسترس داشته باشد که همه اجزای آن از ابتدا تا انتها، از سوی بانوان احداث و اداره شود

 

هاشمی” افزود: ساخت این بیمارستان و تحقق این آرمان به منزله حرکت به سوی تحصیل کمال حجب و حیا در محیط درمانی و از طرفی اثبات نقش بی بدیل بانوان در جامعه اسلامی است.

 

وی اضافه کرد: هیات امنای بیمارستان ویژه بانوان و دانشگاه علوم پزشکی درصدد هستند بیمارستانی با برخورداری از بخش های مختلف و امکانات مدرن در محوطه آزاد دو هکتاری ضلع جنوبی بیمارستان خیریه قلب حضرت زهرا(س) شیراز، واقع در بلوار سیبویه آماده کنند که بانوی مسلمان در جامعه اسلامی در سومین حرم اهل بیت(ع) و شیراز فرهنگ پرور، فارغ از دغدغه های فراوان به بیمارستان مراجعه کند.

 

نماینده بانوان خیر فارس ادامه داد: این بیمارستان باعث افتخار استان فارس و به الگویی برای کشور تبدیل می شود.

 

کار خیر بهتر است که ساده تر، مردمی تر و بدون هیچ تعلق خاطری باشد

 

رییس بخش پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: کار خیر بهتر است که ساده تر، مردمی تر و بدون هیچ تعلق خاطری باشد.

 

دکتر “سید علی ملک حسینی” با بیان اینکه تمام مردم ما خیر  هستند، از بیمارستان پیوند اعضای فارس گفت که با حدود 700 تخت راه اندازی می شود و 200 تخت آن به بیماران سرطانی اختصاص داده می شود.

 

وی ادامه داد: هر تخت دو میلیارد تومان هزینه دارد و یک بیمارستان هزار تخت خوابی، دو هزار میلیارد تومان هزینه لازم دارد، این دو هزار میلیارد برای مردم چیزی نیست و با کمک مردم قطره قطره جمع می شود.

 

رییس بخش پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی شیراز از نیکوکاران خواست تا برای ساخت و تجهیز بیمارستان سرطان جنوب کشور در شیراز کمک کنند و تاکید کرد: این مرکز در آینده، بِرِندی برای شیراز می شود. /

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *